W nowoczesnym silniku z wielopunktowym wtryskiem benzyny sterowanie ilością wtryskiwanego paliwa oraz dokładne wyznaczenie początku otwarcia wtryskiwacza, w zależności od fazy otwarcia zaworu ssącego, następuje oddzielnie dla każdego cylindra.
Obecnie produkowane samochody zasilane są takim sekwencyjnym wtryskiem oraz wyposażone w oceniający na bieżąco proces przygotowania i spalania mieszanki paliwowej – system diagnostyki pokładowej EOBD. Przy adaptacji na zasilanie gazem auta te wymagają urządzeń działających na podobnej zasadzie.
Sekwencyjny wtrysk gazu jest urządzeniem najlepiej nadającym się do zasilania, bowiem podanie go do silnika odbywa się przez elektrycznie sterowane wtryskiwacze, zamontowane w pobliżu wtryskiwaczy benzyny, a dawka gazu jest ustalana na podstawie sygnału, pobranego z wtryskiwacza benzyny oddzielnie dla każdego cylindra. Takie rozwiązanie zapewnia osiągi eksploatacyjne (przyspieszenie, dynamika, prędkość maksymalna) prawie takie same jak przy zasilaniu benzyną oraz kompatybilność z EOBD i z pełną diagnostyką pojazdu. Dzięki ECU następuje samoczynne przejście na zasilanie gazem po nagrzaniu silnika i automatyczny powrót na benzynę w przypadku wyczerpania się propanu-butanu. Na przełączniku wyświetla się poziom zawartości butli. Ten typ instalacji, szczególnie powinno się montować w samochodach wyposażonych w: OBD i EOBD, kolektory ssące o zmiennej geometrii lub wykonane z tworzyw sztucznych, silniki o dużej pojemności i mocy, a także w autach, gdzie tradycyjne urządzenia nie funkcjonują prawidłowo. Nie można ich tylko montować w silnikach Wankla.
Elementy charakteryzujące system:
- Nie ma zauważalnej różnicy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym.
- Nie ma znacznych straty mocy ani różnicy w elastyczności pojazdu.
- Przyśpieszenie na zasilaniu gazowym jest identyczne jak na benzynowym.
- Samochód nie wymaga dodatkowej opieki ani regulacji.
- Nie ma ryzyka cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym, czego nie można wykluczyć w układach z zastosowaniem parownika.
Sterowniki marki ZENIT!
Nowoczesny sterownik z kategorii Pro dedykowany do samochodów 4,6,8 cylindrowych. Wykonany został z najwyższej jakości komponentów, a hermetyczna obudowa spełnia najwyższe normy szczelności. Gwarancja na sterownik ZENIT PRO wynosi 5 lat! Zalety sterownika ZENIT PRO:
Zenit PRO posiada następujące funkcje:
|
Zestaw instalacji Zenit PRO 4 cyl zawiera:
|
ZENIT COMPACT jest innowacyjnym i zaawansowanym technologicznie sterownikiem. Mała i funkcjonalna obudowa sterownika pozwala na szybki montaż. ZENIT COMPACT dedykowany jest do samochodów zasilanych benzyną z silnikiem 4-cylindrowym. Dzięki zintegrowanemu czujnikowi ciśnienia i podciśnienia, ograniczona została do minimum liczba wymaganych połączeń. Gwarancja na sterownik Zenit Compact wynosi 3 lata! Bardzo ważną cechą sterownika ZENIT COMPACT jest możliwość odczytu obrotów z wtryskiwaczy oraz regulacji czułości sygnału obrotowego. ZENIT COMPACT to technologia, która daje komfort użytkowania. Dla wygody użytkowników zaprojektowano wielofunkcyjny, a jednocześnie łatwy w obsłudze przełącznik. Dodatkowy komfort jazdy zapewnia również zoptymalizowany system podgrzewania wtryskiwaczy. |
Zestaw instalacji ZENIT COMPACT zawiera:
|
Sposób projektowania elektroniki na przestrzeni czasu uległ znaczącym zmianom. ZENIT BLUE BOX to sterownik stworzony w duchu współczesnego podejścia projektowego. Jest produktem kategorii Pro zamkniętym w minimalistycznej obudowie. ZENIT BLUE BOX to nowoczesny sterownik do sekwencyjnych systemów zasilania gazem w fazie lotnej, dedykowany do silników 4-cylindrowych. Gwarancja na sterownik ZENIT BLUE BOX wynosi 5 lat! Funkcjonalność:
|
Elektronika:
Elektronika ZENIT BLUE BOX stanowi uniwersalną składową instalacji gazowej. W zależności od parametrów silnika dobierane są jej pozostałe komponenty.
|
Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny są coraz powszechniej wykorzystywane przez producentów samochodowych. ZENIT DIRECT to sterownik powstały w odpowiedzi na dynamicznie zmieniający się rynek Automotive. To produkt spełniający wymagania nawet najbardziej wymagających użytkowników. Zenit Direct jest innowacyjnym systemem wtrysku gazu w fazie lotnej dedykowanym do silników 4-cylindrowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Zobacz jak Tomasz Kuchar, testuje instalację LPG – Zenit Direct. |
Funkcjonalność
Elektroniczna jednostka sterująca wyposażona jest standardowo możliwość podłączenia do systemu OBDII/EOBD i emulator ciśnienia paliwa . |